Torsdag, biblioteket

Hej, Idag är det torsdag. :D

Första lektion var kompengelska.

Jag typ halv sov på den lektionen.

Sedan var det svenska och det var sååå

roligt på den lektionen. Ville bara sova på

den dock...... Sedan var det håltimme

Jag, Jojjo, Angelica & Agge var i biblioteket.

Agge och Angelica gick in på datorn för att fixa

deras so redovisning. Jag hittade två böcker som jag

lånade. ''Tusen och en natt'' och Grims sagobock.

Ska bli roligt att läsa :D Sedan hade vi matte,

inte roligt!!! Vi höll på med koordinater, inte för att

det var svårt men inte så roligt. Sedan var det lunch

vi fick en läskig soppa att äta...... Sedan var det idrott.

Vi dansade en dans som vi alla nior tydligen ska dansa

på nästa vecka tisdag typ. Den dansen är rätt så weird

om man nu får säga så. Sedan övade vi på våran egna danser.

Efter det gick/åkte Frida och Jojjo hem till mig för att plugga

men tråkigt nog hade Frida tagit fel mapp och jag hade glömt

min mapp i skolan, och tuvär så hade Jojjo (som var den ända

som tagit rätt mapp med sig) inte den som hade papperna.

Så jaa du ….... Okej sen stack dom hem och jag till hallonbergen

för att sitta och spela fiol ett bra tag. Såg/möte Erik och Henrik där.

Dom från Belgrad har kommit!!! :D Inte för att jag vet vad det är

man ska säga till dom men men.......

Jag var otroligt tröt när jag kom hem så blev ganska grinig och

det lede till att jag blev sur på två utav mina fina kompisar.

Förlåt förlåt förlåt. Men att spela i några timmar och en hungrig

mage är ingen bra blandning. Sen åt jag middag med mamma,

det blev ärtsoppa. Sedan snackade jag och mamma om min

''betyg'' PODB. Och fick se att det gick värst i matte, så

när pappa kom hem så var min hjärna tvungen att börja

jobba :( Jag fick börja med gånger tabellerna och pappa

sa att jag ska lära mig in 12*12, 13*13, 14*14 & 15*15.

Och när han ska säga ''vad är roten ur 225'' mitt i natten

ska jag svara ''Det är 15.'' Asså gud!!!! Okej så får lära mig in

dom då.... Fick också börja bli bättre på klockan. I morgon ska

man ta alla enheter och lite andra saker!!! :'(

Vad roligt det ska bli nu i slutet av 9:an!!!!

Hahaha har varit inne och kollat på Jojjo's

blogg och lysnat på Ulrik Munthers verision

av ''born this way.'' :D

Okej ska sova nu. :D God natt alla som läser min blogg!! Puss <3 <3

När kung Sjahriar blir bedragen av sin fru nöjer han sig inte

med att bara döda henne utan bestämmer sig för att varje kväll

hädanefter våldta en oskuld och sedan ta hennes liv. De unga flickorna i

riket försvinner en efter en och en dag är det Sjeherazades tur

att gå sitt oundvikliga öde till mötes. Sjeherazade lyckas dock att spara

sitt liv genom att varje kväll, när hon är nära att utsättas för Sjahriars våld,

berätta en historia som kungen vill höra fortsättningen på.

 

Jacob och Wilhelm Grimm, tillsammans kända

Bröderna grimm, var två tyska språkforskare

som ha gjort sig mest kända genom att samla

in och bearbeta folksagor. Som en biprodukt av sitt

arbete med att undersöka det tyska språket producerade

bröderna åtskilliga sagor som tidigare förts vidare genom muntlig

tradition. Den första upplagen av deras sagosamling

Kinder- und Hausmärchen kom ut 1812. I den sjunde och sista

upplagen 1857 finns 211 sagor samlade.

 

 

Kei Ishiyama är en japansk mangatecknare som

flyttat från Asien och numera bor och verkar i Tyskland,

och nu kan vi läsare ta del av Kei Ishiyamas verk även på svenska.
Grimms manga är en "mangafiering" på fem av bröderna

Grimms klassiska gamla sagor. Den första mangavarianten

boken erbjuder är på Rödluvan där rödluvan och vargen

istället verkar bli ett kärlekspar. Sedan kommer en

mangavariant på Rapunzel där den långhåriga skönheten

denna gång är en man. I Hans och Greta är det inte häxan eller

styvmodern som är den största "boven". Istället är det

Hans narcissism som splittrar familjen.

Sagan De tolv jägarna är dock rätt likt originalet medan

sista mangasagan, De två bröderna, är gjort

som ett klassiskt manga-fantasyäventyr.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kodmall Kategorisida: majachokolat -

Ny blogg! ^^


Go Go Nihon 3.Paypal, the application is complete! I got accepted!!!


Go Go Nihon 3.Paypal, ansökningen är klar! Jag blev intagen!!


Go Go Nihon 2. Gymnasium, mail, money!


Go Go Nihon 2. Gymnasiet, mail, pengar!


Go Go Nihon! 1. Begin! Beginning your Komma igång med din ansökan!


Go Go Nihon! 1. Starta! Komma igång med din ansökan!


The story about how I started to read Manga! ^^


McDonalds gruppintervju


Min historia om hur jag började läsa Manga! ^^


Jullov!! Tor, fre, lör och vad jag ska göra på sön ^^


Nooooo!!!!


Jag hatar det här!!! Jag ger upp!!!!!


skola igen -_-


shopping med mamma!! ^^


social


Projekt arbete.


Picture, Harry Potter!! ❤️❤️❤️❤️❤️


Jag och Frida efter den långa dagen!


Äntligen i sängen min. "Mina drömmars stad"


Engelska tal


Musik dosa ^^


Love and hate, why can't I feel both?


Tänkte plugga men sov i stället på håltimmen xD


Engelska nästan färdig!! Lee Taemin!!


I går/i dag


If they die, I die


Dagen, Deltog i en bio tävling, julen, söta par och min egen lilla historia ^^


Naturvetenskap? Gener?


God morning!!💚


RSS 2.0