Sön, sovit & Ronja rövardotter

Hej, idag är det söndag.

Haro sovit typ hella dagen.

Har läst manga och gått på en

promenad runt lötsjön. :D


Ska nu skriva om:

Ronja Rövardotter

 

Ronja Rövardotter är en saga (roman) av

Astrid Lindfren från 1981.

 

Romanen utspelar sig under tidif medeltid,

och handlar om en flicka som växer upp i en

borg i skogen bland en massa rövare.

Hennes pappa, rövarhövdingen, heter Mattis och en stor del av

hennes värld kretsar kring honom, Mattisborgen som

de bor i samt den omgivande skogen. En annan för Ronja

betydelsefull person är den äldste av rövarna, Skalle-Per.

Hon har även en mamma, Lovis, och så småningom blir

hon även vän med ett annat rövarbarn, Birk. Han visar sig

vara son till Mattis bittraste fiende, Borka, och han och hans

familj och Borkarövarna har till och med flyttat in i den

övergivna halvan av Mattisborgen. Birks och Ronjas

ätter har varit ärkefiender sedan mannaminne och längre än så och Mattis och Borka har mycket svårt att acceptera deras vänskap. I Mattisskogen finns, förutom en massa djur, många mystiska väsen såsom rumpnissar, grådvärgar och vildvittror.

Ronja föds en åsknatt i en rövarborg på en klippa långt in i skogen.

Vildvittror kretsar kring borgen och Lovis sjunger för att få

födseln att gå lättare. Mattis är väldigt stolt över sin nyfödda

dotter och visar upp henne för de tolv rövarna som skålar och

prisar den nyfödda. Samma natt slår blixten ner och delar

Mattisborgen i två delar med en avgrund, Helvetesgapet, emellan.

 

Romanen skildrar unga människors upptäckarglädje

och klarsynta revolt mot världens orättvisor och vuxnas trångsynthet.

Den bjuder på ett ovanligt porträtt av en både ömsint,

patriarkal och svensk far och ett uppfriskande könsrollsöverskridande

porträtt av en teknisk, handlingskraftig och rolig dotter.

 

 

 

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kodmall Kategorisida: majachokolat -

Ny blogg! ^^


Go Go Nihon 3.Paypal, the application is complete! I got accepted!!!


Go Go Nihon 3.Paypal, ansökningen är klar! Jag blev intagen!!


Go Go Nihon 2. Gymnasium, mail, money!


Go Go Nihon 2. Gymnasiet, mail, pengar!


Go Go Nihon! 1. Begin! Beginning your Komma igång med din ansökan!


Go Go Nihon! 1. Starta! Komma igång med din ansökan!


The story about how I started to read Manga! ^^


McDonalds gruppintervju


Min historia om hur jag började läsa Manga! ^^


Jullov!! Tor, fre, lör och vad jag ska göra på sön ^^


Nooooo!!!!


Jag hatar det här!!! Jag ger upp!!!!!


skola igen -_-


shopping med mamma!! ^^


social


Projekt arbete.


Picture, Harry Potter!! ❤️❤️❤️❤️❤️


Jag och Frida efter den långa dagen!


Äntligen i sängen min. "Mina drömmars stad"


Engelska tal


Musik dosa ^^


Love and hate, why can't I feel both?


Tänkte plugga men sov i stället på håltimmen xD


Engelska nästan färdig!! Lee Taemin!!


I går/i dag


If they die, I die


Dagen, Deltog i en bio tävling, julen, söta par och min egen lilla historia ^^


Naturvetenskap? Gener?


God morning!!💚


RSS 2.0