Nausicaä från Vindarnas dal

Okej, nu har jag sett

NausicaÄ Från Vindarnas Dal.

Den japanska originaltitel:

風の谷のナウシカ Kaze no tani no Naushika.

Av: Hayao Miyaszaki.

 

Filmen släpptes 1984 i Japan, men först

2005 kom den ut i USA och därefter Europa.

Då får man bortse från "Warriors of the wind",

en kraftigt förkortad och dubbad version från 1980-talet,

som Ghibli inte vill kännas vid och har bett sina

fans att glömma (se "Vindens krigare" nedan).

 

Vart den utspelar sig:

Filmen utspelar sig på jorden i ett framtid ''efter

katastrofen''-scenario. En total ekologisk katastrof

har inträffat, stora växande öknar breder ut

sig och en massiv biologisk förruttnelse blir alltmer omfattande.

Berättelsens huvudperson lever i en fredlig och

grönskande dal, självständig från spridda

rester av åter kämpande supermakter.

 

Handling:


För tusen år sedan förintade de

''sju dagarna av eld''

hela civilisationen. Nu lever människorna

i små, rivaliserade grupper, skilda åt av

den förruttnande djungeln som är

resultatet av år av försummande av jorden

vi lever på. I detta döende landskap

samlas en mängd jätteinsekter till synes

enbart för att kriga, liksom människorna krigar

i djungelns utkant. I det fridsamma Vindarnas

dal lever prinsessan Nausicaä. Hon har förmågan

att tala med jätteinsekterna och, sina stridskunskaper

till trots, drivs hon av kampen om en fredlig planet.


Mina egna tankar:


Jag tycker den var otroligt bra!

Fast om det här är en förkortning

vill jag någon se hela. Ska nog läsa den.

Den fick mig att gråta lite på slutet.

Den får 8 av tio hjärtan av mig. :D

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Den får åtta för att det var en

förkortning och att jag vill se henne

som drottning med den andra personen

i filmen :D

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kodmall Kategorisida: majachokolat -

Ny blogg! ^^


Go Go Nihon 3.Paypal, the application is complete! I got accepted!!!


Go Go Nihon 3.Paypal, ansökningen är klar! Jag blev intagen!!


Go Go Nihon 2. Gymnasium, mail, money!


Go Go Nihon 2. Gymnasiet, mail, pengar!


Go Go Nihon! 1. Begin! Beginning your Komma igång med din ansökan!


Go Go Nihon! 1. Starta! Komma igång med din ansökan!


The story about how I started to read Manga! ^^


McDonalds gruppintervju


Min historia om hur jag började läsa Manga! ^^


Jullov!! Tor, fre, lör och vad jag ska göra på sön ^^


Nooooo!!!!


Jag hatar det här!!! Jag ger upp!!!!!


skola igen -_-


shopping med mamma!! ^^


social


Projekt arbete.


Picture, Harry Potter!! ❤️❤️❤️❤️❤️


Jag och Frida efter den långa dagen!


Äntligen i sängen min. "Mina drömmars stad"


Engelska tal


Musik dosa ^^


Love and hate, why can't I feel both?


Tänkte plugga men sov i stället på håltimmen xD


Engelska nästan färdig!! Lee Taemin!!


I går/i dag


If they die, I die


Dagen, Deltog i en bio tävling, julen, söta par och min egen lilla historia ^^


Naturvetenskap? Gener?


God morning!!💚


RSS 2.0