Lördag, ridning, ny spindelart

Xin chào

Idag är det lördag :D

Första gången på länge som jag har

kunnat sova ordentligt. Sov jätte gott!! Gick

upp vid runt klockan 10, 11 eller så. Åt frukost

satte mig vid datorn och sen tränade jag fiol ett tag

och sen tränade jag på det som kommer på provet i ridning.

Sedan var det ridning. Vi fick välja vilken häst vi ville ha. Jag tog Joy

då :D Älskar henne!!! Då kom en tjej som heter Lisa och frågade

om hon kunde leda, jag behöver inte någon som leder mig men just

då trodde jag att hon menade att hon bara ska gå med så...

Aja det ångrade jag stort. Hon pratade hela tiden. Hon sa saker som

jag redan visste. Hon plockade gräs som hon vill ge Joy sen.

Hon retade Joy genom att ta fram gräset mitt framför henne.

Asså gud, hon var fet irriterande!!!

Åkte hem nu, har duschat och ska ta det lugnt nu :D

 

 

Ny spindelart ligger bakom rekordstora nät

Spindel från Madagaskar spinner det hittills starkaste material,

man har hittat i naturen.

Här vill man knappast fastna. En ny spindelarts nät kan vara 2,8 kvadratmeter stort.

 

I Madagaskars östra regnskogar har biologer från bland annat Slovenian Academy of Sciences and Arts funnit en ny spindelart, som tillverkar karakteristiska hjulnät, vetenskapen inte sett maken till. Spindeln tillhör släktet Caerostris.

Nätets bärande trådar är upp till 25 meter långa, medan nätytan kan vara nästan tre kvadratmeter, vilket enligt biologerna är det största hjulnät som någonsin uppmätts. De gigantiska näten gjorde forskarna intresserade av styrkan i dess trådar.

Fysikaliska undersökningar av spindelns förankringstrådar visar att det rör sig om det hittills starkaste biomaterial som man har funnit i naturen. Den nya spindelns silkestrådar är två gånger starkare än det hittills starkaste kända silket och över 10 gånger starkare än kevlar. De anser därför att spindelns silke kan inspirera till utvecklingen av nya starka material. Spindeln har utvecklat det starka silket, för att den sätter upp nätet över vattendrag, och det kräver extraordinärt starka nät.

 

Caerostris, äcklig!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kodmall Kategorisida: majachokolat -

Ny blogg! ^^


Go Go Nihon 3.Paypal, the application is complete! I got accepted!!!


Go Go Nihon 3.Paypal, ansökningen är klar! Jag blev intagen!!


Go Go Nihon 2. Gymnasium, mail, money!


Go Go Nihon 2. Gymnasiet, mail, pengar!


Go Go Nihon! 1. Begin! Beginning your Komma igång med din ansökan!


Go Go Nihon! 1. Starta! Komma igång med din ansökan!


The story about how I started to read Manga! ^^


McDonalds gruppintervju


Min historia om hur jag började läsa Manga! ^^


Jullov!! Tor, fre, lör och vad jag ska göra på sön ^^


Nooooo!!!!


Jag hatar det här!!! Jag ger upp!!!!!


skola igen -_-


shopping med mamma!! ^^


social


Projekt arbete.


Picture, Harry Potter!! ❤️❤️❤️❤️❤️


Jag och Frida efter den långa dagen!


Äntligen i sängen min. "Mina drömmars stad"


Engelska tal


Musik dosa ^^


Love and hate, why can't I feel both?


Tänkte plugga men sov i stället på håltimmen xD


Engelska nästan färdig!! Lee Taemin!!


I går/i dag


If they die, I die


Dagen, Deltog i en bio tävling, julen, söta par och min egen lilla historia ^^


Naturvetenskap? Gener?


God morning!!💚


RSS 2.0