Fre - Matte & Geishor

Bonjou tout le monde!!

Idag har jag inte gjort så mycket :D Har sovit läst böcker och

gått till skolan för att ha matte från kl: 09.30 – 11.30

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.....

Vi har samhällskunskap uppsats och Svenska np tal.

Så måste komma på vad jag ska prata om: vi ska prata om relationer.

Hmmm..... Funderar på ”Min relation till böcker” men det låter

så himla tråkigt!! Hmm sorry jag har inte så mycket att skriva om idag. :(


Japanska Geishor (Rätta mig om jag har fel) :

Geisha är en vacker, ung, utbildad kvinna. ”Gei” är konst som är spelad på scenen och ”sha” är en person som älskar konsten. Första geishan hette Kasen och hon blev geisha i 1761. De mest traditionella är geishor från Kioto, som bor i s.k. geishastadsdelar, de största är: Gion, Pantoch och Shimabara. Gion är ett distrikt i Kyoto  och är numera det mest välkända Geisha-distriktet i hela Japan. Geishorna i Kyoto kallar sig dock inte för Geisha utan  för det lokala ordet Geiko. Innebörden är dock densamma. De bor vanligen i ett hus, fast det snarare borde kallas för palats, i varje stadsdel. Geishashus heter Oniya. Beviset på att de inte är prostituerade är att varje geisha måste vara registrerad i Registreringskontor som finns i varje stadsdel. Detta gör att deras verksamhet är normalt, legalt yrke, prostitution är däremot förbjuden i Japan. Geishor är mycket bra utbildade kvinnor som från yngsta åren måste föbättra sina kunskaper som: att dansa den traditionella japanska dansen,  att spela traditionella instrument, att laga te, 
skriva kaligrafiskt, 
ikebana, alltså konst att dekorativt arrangera blommor, och att deklamera klassisk japansk litteratur. Geisha får inte vara en eftergiven kvinna. Hon måste veta vad hon vill och sträva efter sina mål, men bara med ett svårt arbete kan man nå en hög yrkesställning. Trots att geishor lever i ett hus råder det en stor missunnsamhet bland dem, eftersom var och en strävar efter att få människornas respekt, vilket inte låter att vara vän med varandra i denna miljö. Geisha får inte heller bli någons fru. 
Geishor delas upp i två grupper: Maiko och Geiko. Maiko är en praktikant som bara erfar denna värld. Det är en ung flicka, som betraktar och lär sig geishasvärlden. Hon får erfarenhet genom att delta i fester och dansfestivaler. Maiko har en färgfull kimono med vida ärmar till marken och en massa prydnader i håret. En ung geisha måste se färgfull, sött och oskyldig ut. Geiko är däremot en äldre, erfaren geisha. Hennes kimono är inte så färgfull, och hon har inte heller så många prydnader i håret. Hennes dräkt blir på ett speciellt sätt bunden av bältet obi. Sådan kvinna blir en vacker, distingerad, allvarlig Geiko. Praktikanten blir en vuxen geisha när hennes krage blir nervikt i kimonon. Man gör det därför, att män i Japan har en svaghet för blottad hals, och geisha måste ju vara omtyckt. 
Geishasvärlden och livet är som en saga, så skulle alla tro. Nästan varje ung japanska drömmer om att gå in i den sagolika verkligheten. Det är också förvånande att traditionen har inte förändrats så många år.

  •  

    Jag tycker att dom är väldigt vackra och skulle gärna prova på

    det någon gång.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kodmall Kategorisida: majachokolat -

Ny blogg! ^^


Go Go Nihon 3.Paypal, the application is complete! I got accepted!!!


Go Go Nihon 3.Paypal, ansökningen är klar! Jag blev intagen!!


Go Go Nihon 2. Gymnasium, mail, money!


Go Go Nihon 2. Gymnasiet, mail, pengar!


Go Go Nihon! 1. Begin! Beginning your Komma igång med din ansökan!


Go Go Nihon! 1. Starta! Komma igång med din ansökan!


The story about how I started to read Manga! ^^


McDonalds gruppintervju


Min historia om hur jag började läsa Manga! ^^


Jullov!! Tor, fre, lör och vad jag ska göra på sön ^^


Nooooo!!!!


Jag hatar det här!!! Jag ger upp!!!!!


skola igen -_-


shopping med mamma!! ^^


social


Projekt arbete.


Picture, Harry Potter!! ❤️❤️❤️❤️❤️


Jag och Frida efter den långa dagen!


Äntligen i sängen min. "Mina drömmars stad"


Engelska tal


Musik dosa ^^


Love and hate, why can't I feel both?


Tänkte plugga men sov i stället på håltimmen xD


Engelska nästan färdig!! Lee Taemin!!


I går/i dag


If they die, I die


Dagen, Deltog i en bio tävling, julen, söta par och min egen lilla historia ^^


Naturvetenskap? Gener?


God morning!!💚


RSS 2.0