Lör-sön Kroppkakor. :D

Hej, Idag är det Söndag :D 11/3

Igår så fick jag rida Brolle Jr :D Om jag någonsin sagt att

jag inte gillar honom så tar jag tillbaks det. När man ridit

Molina lika länge som jag så vet man att Brolle är bäst!!

Det ända problemet jag har med honom är att han inte tänker

stå stilla men hoppas jag får honom igen! :D Carola kom till oss

och åt och badade bastu. Jag, pappa och Erik gjorde

kroppkakor! :D Det var jätte gott!! Kroppkakor ”kommer” från småland.

Idag har jag varit med Mona och Mandana! <3 Vi fikade, kollade

runt i affärer, jag köpte nästan ett ninja spel för 250 kr....

Bra att man inte gjorde det, han som stod i kassan var snygg btw xD

Sen åkte vi till deras grill och åt. :D Jätte gott. De där två har växt!!

Kan dom inte ge mig lite av deras längd!! :)



Min choklad påsk ägg. :D Fick av pappa. :D



Kroppkakor




Mona vänster, Mandana Höger. :D


Mandana rider den stora hästen! :D




Småländska kroppkakor

 

Antal portioner: 4

Ingredienser

1/2 kg kokt, kall potatis
2 ägg
2-5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt

Till fyllning:
500 g rimmat fläsk
2 gula lökar
2 msk malen kryddpeppar
1 tsk malen vitpeppar

Till kokning:
5 l vatten
2 tsk salt

Till servering:
lingon
skirat smör



Gör så här

1. Fyllning: Tärna det rimmade fläsket. Skala och hacka löken fint. Fräs fläsk och lök utan att löken tar färg. Krydda med krydd- och vitpeppar och låt sedan fyllningen rinna av i ett durkslag. Förvara fyllningen i kyl.

2. Pressa potatisen. Knäck äggen och vispa upp dem. Blanda potatisen med ägg, salt och så mycket mjöl att det blir en fast och torr deg. Arbeta snabbt ihop degen.

3. Gör en rulle av degen och skär den i 20 skivor. Rulla till runda bollar och gör en grop i varje. Lägg fyllning i gropen och nyp igen noga. Koka upp vatten och salt i en stor kastrull. Sjud kroppkakorna, ett lager i taget, i 10-15 minuter beroende på storlek. Ta upp med hålslev. Servera med skirt smör och lingon.

Det här är låten som jag senast har lysnat på:

T-ara ft. Davichi - We Were In Love



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kodmall Kategorisida: majachokolat -

Ny blogg! ^^


Go Go Nihon 3.Paypal, the application is complete! I got accepted!!!


Go Go Nihon 3.Paypal, ansökningen är klar! Jag blev intagen!!


Go Go Nihon 2. Gymnasium, mail, money!


Go Go Nihon 2. Gymnasiet, mail, pengar!


Go Go Nihon! 1. Begin! Beginning your Komma igång med din ansökan!


Go Go Nihon! 1. Starta! Komma igång med din ansökan!


The story about how I started to read Manga! ^^


McDonalds gruppintervju


Min historia om hur jag började läsa Manga! ^^


Jullov!! Tor, fre, lör och vad jag ska göra på sön ^^


Nooooo!!!!


Jag hatar det här!!! Jag ger upp!!!!!


skola igen -_-


shopping med mamma!! ^^


social


Projekt arbete.


Picture, Harry Potter!! ❤️❤️❤️❤️❤️


Jag och Frida efter den långa dagen!


Äntligen i sängen min. "Mina drömmars stad"


Engelska tal


Musik dosa ^^


Love and hate, why can't I feel both?


Tänkte plugga men sov i stället på håltimmen xD


Engelska nästan färdig!! Lee Taemin!!


I går/i dag


If they die, I die


Dagen, Deltog i en bio tävling, julen, söta par och min egen lilla historia ^^


Naturvetenskap? Gener?


God morning!!💚


RSS 2.0