Liv, tid & död min svenska uppsats

Jag har lagt ut det här för jag tyckte att det skulle vara roligt om ni

skulle vilja läsa. :D Var snäll och kopiera inte om ni nu skulle

behöva göra ett eget arbete tack. :D

Är vår tid verkligen nutid?

 

Alla levande varelser dör någon gång. Döden upplever man när livet tar slut. Antingen så orkar kroppen inte mer eller så är man kanske med i en olycka och kroppen skadas svårt. Döden kan inträffa på många sätt, till exempel på grund av naturliga orsaker så som sjukdom, habitatförändringar eller ålderdom. Fobi för döden kallas thanatofobi.1 Människan är död när hjärnaktiviteten har upp hört, alltså hjärndöd.2 Enligt Bibeln tolkar man att döden är som en djup sömn där man inte drömmer och väntan på uppståndelsen vid en viss tid. På senmedeltiden i Europa efter digerdöden så personifierades döden som liemannen, dödsängeln eller döden. Han framställdes oftast som ett skelett med svart kåpa, huva och lie. Han hade även ett timglas. Med lien ”skördade” han sina offer och med timglaset så mätte han varje människas livstid. I bland kunde han även ha med ett pergament där det stod namn på dem han skulle ”skörda.”

Vad händer när man dör egentligen? Det vet bara dom som har dött, eller? Gör dom verkligen det? De finns många olika idéer om vad som händer efter man har dött. De kristna tror att man kommer till himlen eller helvetet beroende på om man varit god eller ond människa, de tror också att alla människor uppstår både goda och onda människor.3 I Islam tror de också att man kommer till helvettet eller himlen efter döden. Inom Buddismen tror de på reinkarnation återfödelse. De återföds som djur eller människa beroende på hur man varit i sitt förra liv. Om man har varit en bra människa och följt de fem etiska discipliner blir man inte återfödd och att man slutar att existerar.4

Jag vet inte vad som händer när man dör och skulle gärna veta det. Jag vill hoppas på att man återföds och inte bara slutar existera, för det låter hemskt och otänkbart att bara inte finnas.

Jag tror att själen åker ur den gamla kroppen eller skadade kroppen som inte orkar längre och går in i en ny nyfödd kropp som ska igen leva tills den inte orkar mer. Man glömmer bort sitt förra liv när man kommit till den nya kroppen och kommer troligen aldrig komma ihåg det förra livet.
Döden är oftast skräckinjagande för många människor och man vill helst inte tänka på det. Döden är inget som kommer upp i ett vardagligt samtal. Så fort man börjar prata om döden så försöker man byta så fort som möjligt. Men för de som varit mycket sjuka och har haft ont länge kan känna att döden är en slags befrielse.5

De flesta som har varit med om en nära döden-upplevelser har sagt att de gått igenom en mörk tunnel och i slut ändan så har det varit ett ljus. Det har känts som en befrielse, som om någon har kramat en hårt och man har blivit helt varm i kroppen.6

När jag var yngre så var jag hemma hos min kompis och då skulle vi äta äpplen. Min kompis mamma hade sagt att vi inte fick springa samtidigt som vi åt äpplet men jag lyssnade såklart inte. Så när jag åt av äpplet så fastnade en stor bit i min hals och jag kunde inte andas. Då tänkte jag ”hjälp mig, jag kan inte andas.” Jag såg ett ljus men jag var inte i någon tunnel och jag såg det inte så länge, men jag hann ”tänka nu där jag.” Sen kom min kompis mamma och tryckte på min mage så att äpplet kom ut. Efter det vågade jag inte äta äpple på ett bra tag.

 

Jag har tänkt länge och undrat om vår tid just nu verkligen är den riktiga tiden? Jag har sätt och läst många Science fiction böcker och filmer. Där har man åkafram och tillbaka i tiden men det finns en tabo, vilket är om man ser sig själv eller ändrar något helt och hållet så förändras hela vår historia vilket inte är bra. Ett exempel på det jag menar är för en timme sen så fick jag en iPad men nu sitter jag här med den och skriver på den. Så just nu kanske jag gör samma sak. Den här raden jag skriver nu, om man går några sekunder tillbaka i tiden så sitter jag och skriver den igen. Det är så komplicerat att jag inte vet hur jag ska förklara det. Jag har också undrat om man dör kan man reinkarneras i en annan tid? Jag tänkte mycket på det och kom fram till att det inte kan det på ett sätt. För då skulle väll vår historia förändras hela tiden. Men om det skulle gå att reinkarneras i en annan tid så skulle det i så fall finnas olika dimensioner. Så ungefär samma saker kan hända med lite förändring i varje dimensioner. Jag tror till och med att det finns olika dimensioner för vi vet att det finns en forntid och vår historia gå ännu längre back, så då bör det finnas en fram tid redan. Så långt, långt, långt i framtiden så kanske vi kan resa i tiden vilket kan leda till att nya dimensioner skapas, eftersom det finns säkert någon person som vill ändra på det förflutna vilket kan ändra ”vår historia helt.” Men om vi aldrig uppfinner en tidsmaskin så kan den teorin kanske strykas, men det finns alltid en möjlighet!

Vad är vi?Finns vi ens på riktigt eller är vi en historia i en bok? Är vi ett spel som någon spelar? Många vet säkert vad spelet The Sims är. Där styr vi människor och bestämmer hur de ska göra och vad de ska vara. Hur vet vi att det inte är det samma för oss? Det kanske känns som om vårt liv är allt för komplicerat för att vara ett spel, men någonstans i världen kanske det finns någon som är så mycket smartare än oss. Vilket inte är helt omöjligt eftersom vi själva har kommit på mycket smart teknologi.

Vad är tid? Tid är något vi alla har lika mycket av men det är upp till oss själva att avgöra hur vi använder det. Det finns dom som inte uppskattar de liv de har för olika orsaker. En del kanske har varit sjuk och känner nog att de inte har så mycket att leva för, men vi som är helt friska. Borde vi inte uppskata det liv vi har fått?

 

1http://www.innerimage.se/Fakta/Fobier,%20lista%20svensk.pdf

2http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1582

3http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/efterdod.htm

4http://www.shaivam.org/hipkarma.htm

5http://web.comhem.se/abzu/livet.html

6http://home.swipnet.se/NDU/anne.PDF


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Kodmall Kategorisida: majachokolat -

Ny blogg! ^^


Go Go Nihon 3.Paypal, the application is complete! I got accepted!!!


Go Go Nihon 3.Paypal, ansökningen är klar! Jag blev intagen!!


Go Go Nihon 2. Gymnasium, mail, money!


Go Go Nihon 2. Gymnasiet, mail, pengar!


Go Go Nihon! 1. Begin! Beginning your Komma igång med din ansökan!


Go Go Nihon! 1. Starta! Komma igång med din ansökan!


The story about how I started to read Manga! ^^


McDonalds gruppintervju


Min historia om hur jag började läsa Manga! ^^


Jullov!! Tor, fre, lör och vad jag ska göra på sön ^^


Nooooo!!!!


Jag hatar det här!!! Jag ger upp!!!!!


skola igen -_-


shopping med mamma!! ^^


social


Projekt arbete.


Picture, Harry Potter!! ❤️❤️❤️❤️❤️


Jag och Frida efter den långa dagen!


Äntligen i sängen min. "Mina drömmars stad"


Engelska tal


Musik dosa ^^


Love and hate, why can't I feel both?


Tänkte plugga men sov i stället på håltimmen xD


Engelska nästan färdig!! Lee Taemin!!


I går/i dag


If they die, I die


Dagen, Deltog i en bio tävling, julen, söta par och min egen lilla historia ^^


Naturvetenskap? Gener?


God morning!!💚


RSS 2.0